הוצאת רישיון עסק בתל אביב – יפו

תל אביב כמרכז עסקים ארצי

העיר תל אביב היא מרכז החיים הכלכלי והפיננסי בישראל, ובה פועלת הבורסה לניירות ערך היחידה בישראל, בה שוכנים משרדי ההנהלה של כל הבנקים העיקריים בישראל, והיא מהווה מרכז תעסוקה ארצי המספק מקומות עבודה רבים גם לתושבי ערי הלווין הסובבים אותה.
כיום מרכזת תל אביב 58% מהמשרות במטרופולין ו־38% מהתעסוקה הארצית בענפי הפיננסים והעסקים; בשירותי המסחר והפנאי מרכזת העיר 37% מהתעסוקה במטרופולין ו־22% מהתעסוקה הארצית; בענף התעשייה מרכזת תל אביב 24% מהתעסוקה במטרופולין ו־12% מהתעסוקה הארצית.
בתל אביב נמצאים משרדיהם של מספר ארגונים כלכליים חשובים, ובהם התאחדות התעשיינים בישראל, התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל, התאחדות הקבלנים והבונים בישראל, איגוד לשכות המסחר, הרשות לעסקים קטנים ומכון התקנים הישראלי. עוד שוכנים בעיר משרדיהן של אין ספור חברות וגופים מסחריים שונים, וכן מירב השגרירויות והקונסוליות.

תל אביב היא אחת הערים המתוירות בישראל. מדי שנה מבקרים בה למעלה ממיליון תיירים מחוץ לארץ. בשנת 2009 פעלו בעיר תל אביב -יפו 50 בתי מלון, 864,000 אורחים לנו בהם, מהם 69% הם תיירים. (הנתונים מתוך ויקיפדיה)

מחלקת רישוי עסקים תל אביב יפו

מחלקת קידום ורישוי עסקים של עיריית ת"א – יפו נחשבת לסיירת מטכ"ל של מחלקות רישוי העסקים ברחבי הארץ כולה. למחלקה עובדים רבים בתחומי רישוי העסקים השונים, וכן – גם בתחום האכיפה והפיקוח על עסקים.

בעלי העסקים בת"א הנדרשים בקבלת רישיון עסק, נוכחים לגלות שהמחלקה לקידום ורישוי עסקים של עיריית ת"א – יפו, מאוד יעילה ומתקדמת, אך יחד עם זאת תובענית ובלתי מתפשרת.

המחלקה לרישוי וקידום עסקים בת"א היא המחלקה היחידה בארץ המחזיקה אגף נפרד לשירות לקוחות שתפקידו לספק מידע לבעל העסק אודות סטטוס הרישוי בעסק, כאשר בשאר מחלקות רישוי העסקים בארץ – נותני המידע הם גם בוחני הרישוי.

המערכת המקוונת לרישוי עסקים בת"א

לרשות בעלי העסקים ואדריכלי הרישוי, העמידה המחלקה לרישוי עסקים בתל אביב אתר אינטרנט מקצועי, מקיף ואינפורמטיבי שאין כדוגמתו בארץ כולה, וכמו כן היתה המחלקה הראשונה שבנתה מערכת מקוונת להגשת בקשות לרישיון עסק.

עיריית ת"א אם כן, היתה החלוצה בתחום המקוון, ובחלק מהעיריות ניסו ללכת בעקבותיה ולעבור להגשת בקשות מקוונות לרישיונות עסק, וחלקן אף הקימו מערכות מקוונות מתפקדות, אך אף אחת מהן לא הקימה מערכת מרשימה ומתקדמת לרישוי עסקים מקוון כמו זו של עיריית ת"א-יפו.

בשונה מהגשות בקשות לרישיון עסק בשאר הארץ – ההגשה בעיר תל אביב מתאפשרת רק לאדריכלים ומהנדסים המחזיקים כרטיס חכם שהונפק להם ע"י חברה חיצונית הנותנת שירות למחלקת קידום ורישוי עסקים בת"א.

עסקים טעוני רישוי בת"א יפו המחזיקים ברישיון עסק כחוק, מופיעים במפת עסקים בעלי רישיון באתר ה-GIS המתקדם של עיריית ת"א, וניתן לזהות אותם ב-GIS ע"י הקשת כתובת העסק או גוש וחלקה (לא לשכוח להדליק את שכבת "רישוי עסקים").

הליך קבלת רישיון עסק בת"א יפו

יזם המעוניין בפתיחת עסק חדש בתחומי תל אביב יפו, נדרש תחילה בהגשת בקשה למתן מידע מוקדם, בעל העסק יזין במערכת את פרטיו האישיים, פרטי הנכס, פרטי העסק המבוקש ופרטים נוספים ככל שידרש, ויקבל תיק מידע מוקדם שיהווה בסיס להמשך הליך רישוי העסק.

תיק המידע המוקדם יכיל בין היתר את רשימת הגורמים בתוך עיריית ת"א יפו (כגון: הנדסה, שימור מבנים, איכות הסביבה, נגישות, רישוי הנדסי לעסקים וכו') ומחוצה לה (כגון: כבאות, משטרה, תאגיד המים, משרד הכלכלה וכו'), הנדרשים לאישור העסק העתידי בדרכו לקבלת רישיון העסק.

שימו לב: מומלץ לפנות אלינו לקבלת ליווי הליך רישוי העסק כבר בשלב הבקשה למידע מוקדם.

במקרים בהם מדובר ברישיון עסק בתחומי המזון השונים: מסעדות, מאפיות, מזנוני פלאפל וסביח, בתי אוכל וכיוב' – יש להגיש בנוסף בקשה לחוות דעת מקדמית ממשרד הבריאות ת"א מחלקת בריאות הסביבה. אישור משרד הבריאות יוזן בהמשך במערכת ההגשה המקוונת.

בשלב הבא, תוגש ע"י א.ב.עסקים או אדריכל רישוי עסקים אחר, תכנית העסק בצירוף מסמכים נוספים: אישור משרד הבריאות, חוזה שכירות/נסח טאבו להוכחת בעלות, תעודת התאגדות חברה מרשם החברות, סקר נגישות נכים, במקרה הצורך גם תכנית בטיחות אש ומסמכים נוספים ככל שיידרשו ע"י המערכת המקוונת, כל עסק לגופו.

עם העלאת הקבצים למערכת, יבדוק הרובוט במערכת את השטחים באזורי העסק השונים, האם הם תקינים ועוברים את סף שטחי המינימום הנדרשים בעסק? תיקי רישוי שעברו את בדיקת הרובוט, יעברו לבדיקה אנושית ע"י נציגי המערכת לרישוי מקוון, ואם הכל תקין: התכנית קריאה ומסודרת, המסמכים קריאים ובתוקף – יעבור תיק רישוי העסקים לטיפול אחד ממהנדסי הרישוי במח' רישוי עסקים.

כאן בעצם מתחיל הליך הרישוי לצבור תאוצה. מהנדס הרישוי יבדוק את תכנית הבקשה לרישיון עסק לפרטי פרטיה, יעיר הערותיו ככל שקיימות, וכשיהיה מרוצה מאיכות ההגשה, יפנה את הבקשה לאישור שאר גורמי הרישוי שנקבעו בתיק המידע המוקדם (זוכרים?), ואף יוציא בקשה לנציגי מחלקת ביקורת עסקים לגשת לביקורת בעסק ולבחון את סידור העסק אל מול התכנית שהוגשה ואת מצבו התברואי, ההנדסי וכו'.

עם קבלת כלל האישורים הנדרשים מכל גורמי הרישוי השונים, תונפק לעסק תעודת רישיון עסק.

דגשים חשובים לפני פתיחת עסק בת"א

עיריית ת"א-יפו חילקה את העיר לאזורי רישוי עסקים. בכל אזור מתקיימות הגבלות, היתרים ותנאים מיוחדים לחלק מהעסקים, לדוגמה: באיזור המוגדר הצפון המיוחד, שטח מסעדה מינימלי יהיה 90 מ"ר במקום 55 מ"ר, בית קפה 70 מ"ר במקום 45 מ"ר, ומזנונים למינהם יקבלו רישיון עסק רק אם יהיו בשטח מינימלי של 40 מ"ר במקום 35 מ"ר כנדרש בכל אזור אחר בת"א ובעצם בכל מקום בארץ ע"פ צו רישוי עסקים.

בנוסף לעניין השטחים, במתחמי רישוי עסקים אחרים בעיר מתקיימת מדיניות הגבלת פתיחת בתי אוכל חדשים. באתר העירייה מצויינת המכסה המקסימלית להפעלת בתי אוכל בכל מתחם וכן, מצויינים כמות העסקים הפנויים מתוך אותה מכסת בתי אוכל מאושרים – חשוב במיוחד למעוניינים לפתוח מסעדה, בית קפה או בית אוכל אחר בשוק הפשפשים, ועוד הגבלות שונות המתקיימות רק במתחמי רישיון מסויימים שחשוב מאוד לדעת עליהם מראש!

היתרי לילה– מוגדרים באופן ספציפי איזורים בהם מותרת פתיחת עסק עד 24:00, 01:00 או 02:00.

בחלק ממתחמי רישוי העסקים חלה מגבלה על פתיחת פאבים ודיסקוטקים, ובחלק מהמתחמים חל איסור על מכירת אלכוהול במזנונים.

במאמר זה הבאנו רק חלק קטן מהתנאים והמגבלות, הרשימה ארוכה ומתעדכנת באופן שוטף, חשוב לוודא שהמשרד שבחרתם לטפל לכם ברישיון העסק מורגל בעבודה שוטפת מול מח' רישוי עסקים בתל אביב ועובדיו בקיאים בכל ההתניות העלולות להוות מכשול לקבלת רישיון עסק.

בקשות להיתרים נלווים למידע נוסף או להורדה

היתרים מיוחדים הרלוונטיים לבתי אוכל בת"א בלבד:

היתרים מיוחדים הרלוונטיים לעסקים אחרים בת"א:

שעות פתיחה וקבלת קהל במחלקת רישוי עסקים ת"א

מרכז שירות לקוחות לעסקים בתל אביב יפו:​

טלפון:
03-7244600

מענה טלפוני:
ימים א'-ה': 15:00-08:00

כתובת דואר אלקטרוני:
asakim@tel-aviv.gov.il

פקס:
03-7240116

קבלת קהל:
ימים א', ב', ג', ה': 13:00-8:00, בתיאום מראש

כתובת למשלוח דואר:
פילון 5, תל אביב, מיקוד 6451805

כתובת:
פילון 5 קומה ג', חדר 345 , קומה ג, חדר 345

מחלקת ביקורת עסקים בת"א:

טלפון:
03-7247100 ו- 03-7247071

כתובת דואר אלקטרוני:
asakim@tel-aviv.gov.il

פקס:
03-7241955

קבלת קהל:
ימים א'-ה': 08:00-9:00, בתיאום מראש

כתובת למשלוח דואר:
רח' פילון 5, תל אביב, קומה 3 חדר 341

כתובת:
פילון 5 קומה 3, חדר 341 , קומה ג, חדר 252

מחלקת רישוי ותכנון הנדסי:

טלפון:
03-7247092 ו- 03-7247091

כתובת דואר אלקטרוני:
asakim@tel-aviv.gov.il

פקס:
03-7241955

קבלת קהל:
בימים א' ,ג' ,ה': בין השעות 08:00-10:00, בתיאום מראש

כתובת:
פילון 5 קומה 3, חדר 347 , קומה ג, חדר 252

קראתם עד לכאן וכואב לכם הראש? זה הזמן להתייעץ עם א.ב.עסקים

בדיוק בשביל זה אנחנו קיימים. לא משנה באיזה תחום העסק שלכם, לא משנה אם אתם צריכים רישיון עסק בת"א-יפו, ברמת גן, באשדוד, כפ"ס, הרצליה, רעננה, ראש העין או כמעט כל עיר בארץ.

א.ב.עסקים איתך מהדקה הראשונה ועד תום הליכי הרישוי לעסק שלך. ניתן לך מענה כולל לתכנון, עיצוב, רישוי עסקים, אישורי משרד הבריאות, יעוץ בטיחות אש, טיפול באישורי כבאות, ובעצם כל תחום תכנוני, רגולטורי ובירוקרטי שהעסק צריך לעבור לשם הקמתו.

כאן המקום לציין כי בכל מקרה תצטרכו לשכור את שירותיו של משרד המתמחה בטיפול ברישיונות לעסקים, מכיוון שחוק רישוי עסקים דורש הגשת גרמושקה (תוכנית בקשה לרישיון עסק), חתומה ע"י בעל מקצוע מוסמך, כך שברור שעדיף לקבל מעורבות של מקצוען מהשלב ההתחלתי ולא לפנות לאחד בדיעבד אחרי שנעשו טעויות יקרות.

רישיון עסק בתל אביב זה א.ב.עסקים!

אנו מגישים תכניות במספר רב של עיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות, מנהלים קשרי עבודה פוריים וידידותיים עם עובדי הרשויות השונים, ועל פי רוב מתקיים קשר מכבד ובלתי אמצעי בינינו ובין הגורמים המאשרים. אנו מכירים היטב את הדרישות הספציפיות של הרשויות וכך חוסכים ללקוחותינו זמן, כסף ומאמצים.

מאחורינו ניסיון רב שנים בתחום רישוי העסקים, ושמנו מתנוסס בגאון על מספר רב של תעודות רישיון עסק השייכים לעסקים שונים ומגוונים, גדולים כקטנים, ובהם בתי אוכל, מסעדות, בתי קפה, מזנונים, מרכולים, מפעלי תעשייה, מפעלי מזון (הנדרשים בנוסף לרישיון העסק גם בקבלת רישיון יצרן) ,תחנות דלק, נגריות, מכבסות, חדרי כושר, אולמות באולינג ועוד ועוד…

לזקוקים לטיפול ברישיון עסק באחת הערים הנזכרות במאמר זה או בשאר הארץ? יש לכם שאלה בנושא רישוי עסקים או בנושאים נוספים? זקוקים לפתרונות עבור תהליך רישוי עסק שנעצר ונתקע? צרו אתנו קשר ונשמח לעזור!

מאמר זה הינו מאמר אינפורמטיבי המוגש כשירות לציבור בעלי העסקים טעוני הרישוי, המאמר נכתב ע"י יוסי שרף, בעלי משרד א.ב.עסקים, ואין לראות בו משום יעוץ משפטי, אדריכלי או אחר. באחריות בעלי העסקים לדאוג לתכנון העסק ע"פ חוק רישוי עסקים , הוראות צו רישוי עסקים, חוק התכנון והבניה ושאר התקנות וההוראות הקבועות בחוקי מדינת ישראל.

זקוקים לייעוץ פרטני?

הזנו את פרטיכם ואנו נחזור אליכם בהקדם.

    בואו נעשה עסקים