תכנון מפעלי מזון

על חשיבות התכנון במפעלי מזון טרם הקמתם

תחום הקמת מפעלי מזון הוא תחום מורכב המתחיל, ככל מלאכה אחרת, בתכנון מדויק ומוקפד, המקפל בתוכו שילוב של טווח רחב של חוקים ותקנות בהן מחויב מפעל המזון לעמוד בשורה ארוכה של נושאים.

בכדי לצלוח בקלות את תהליך ההקמה, יש לוודא כי כל הדרישות השונות מתקיימות במפעל וכי אין התנגשויות תכנוניות או ביצועיות בין תקנות משרד הבריאות, לדרישות הכבאות, איכות הסביבה, רשות הרישוי ועוד גורמים רבים נוספים.

בדיקה מקדמית של מבנה המפעל

החלל שבו ישכון מפעל המזון העתידי, הוא מעין פאזל שבו כל החלקים חייבים להתאים אחד לשני ולהשלים האחד את השני. רק שכאן אנחנו מדברים על פאזל יקר מאוד, שכן אם אחד החלקים חסר או לא מתאים, ההשלכות הכלכליות העתידיות על בעל המפעל תהיינה כבדות ביותר.

לכן מבצעת א.ב.עסקים בדיקת היתכנות מקדמית באשר להתאמת הנכס למפעל המיועד, ומתן ייעוץ מוקדם ליזם בכל הכרוך בבחירת הנכס להשכרה או לרכישה.

בדיקה זו כוללת בחינת אספקטים שונים העלולים להוות מכשול עתידי לקבלת רישיון היצרן ורישיון העסק למפעל המזון, שכן עניינים כמו אי התאמת המפעל להוראות תכנית בניין העיר (התב"ע) החלה עליו, או גובה תקרה הנמוך מ-2.75 מ', הימצאות חריגות בניה במבנה המפעל, הימצאות חומרי בניה שאינם מאושרים למפעלי מזון (כמו גג אזבסט) יצמצמו ואף יחסלו את הסיכוי של המפעל לקבל את האישורים המתאימים להפעלתו וחשוב מאוד לדעת על המכשולים הללו מראש.

תכנון המפעל בשילוב דרישות משרד הבריאות עם חזון היזם

על מתכנן המפעל לקחת בחשבון את כל הפונקציות הנדרשות על פי חוק רישוי עסקים ותקנות תנאים תברואיים לעסקים לייצור מזון, ולוודא שהתכנון לוקח בחשבון חלוקה פנימית המאפשרת זרימת עבודה נאותה, אוורור ותאורה מספקים, ניקוז וחיבור למערכות טיהור שפכים, מפרידי שומנים, חדרי קירור והקפאה, מחסני חומרי גלם, מחסני תוצר מוגמר, חדרי ייצור ואריזה ועוד…

ובתוך כל אלה, אל לנו לשכוח כי מאחורי המפעל עומד אדם שבידו רעיון למוצר שעליו עמל רבות, עבר המון שלבים של ניסוי וטעיה לפני שהחליט לפתוח מפעל מזון, והשקיע טונות של זמן, דם, יזע דמעות וממון במפעל חייו, ולכן חובה על מתכנן המפעל למצוא את המקום לתפור את תכנון המפעל בראש ובראשונה למידותיו של בעל המפעל ולהישאר נאמן ככל הניתן לחזונו, בכדי שהמפעל יתנהל כפי שהיזם חלם אותו בלילות כשכבר הצליח איכשהו לשים את כל המחשבות בצד ואשכרה להירדם.

תהליך רישוי המפעל - רישיון עסק ורישיון יצרן

לאחר שלב התכנון, מגישה א.ב.עסקים את תוכניות המפעל והפרשה הטכנית למשרד הבריאות לקבלת חוות דעת מקדמית ממחלקות שירות המזון ובריאות הסביבה.

משרד הבריאות בוחן על הנייר את כשירות המפעל העתידי לייצר מוצרי מזון באיכות גבוהה ע"י בחינה מדוקדקת של תהליך הייצור והאריזה החל משלב קבלת חומר הגלם לייצור ואחסנתו, דרך הגעתו לחללי העבודה והייצור השונים ומשם לחדרי האריזה, ועד למחסן התוצרת הגמורה שממנו מתבצע שילוח המזון לשיווק סיטונאי או קמעונאי.

מכתב חוות הדעת ממשרד הבריאות ובו התייחסות לתוכנית צריך להתקבל לידי המתכנן תוך פרק זמן של 30 ימים מיום הגשת הבקשה לחוות דעת מקדמית על פי חוק.

תכנון בטיחות אש במפעל

מומלץ מאוד לדאוג לתכנון בטיחות האש כבר בשלבי התכנון המוקדמים של מפעל המזון, בכדי להמנע מבעיות תכנוניות בשלבי הגשת הבקשה לרישיון עסק ויצרן, או אף חמור מכך – דרישה לביצוע שינויים בבינוי / תשתיות המפעל בדיעבד.

בעלי מפעלי מזון שלא דאגו למנות יועץ בטיחות שידאג לתכנית בטיחות אש מאושרת ע"י שירותי הכבאות נאלצו לא פעם לבצע התאמות לאחר שהמפעל עבר שיפוץ. לעיתים זה דברים קטנים כמו הוספת גלאי אש ועשן באזורים מסויימים.

אך יש מקרים בהם השיפוץ החוזר הופך להיות מאסיבי וכולל בניית אלמנטים מיוחדים כמו קירות אש, מיגון מחסני קמח במאפיות והתקנת אמצעים נגד התפוצצות, דרישה להוספת פתחי יציאה ועוד.

יועץ בטיחות טוב בהכרח יחסוך עלויות שיפוץ, הקמה והתקנה מעצם היכרותו את תחום בטיחות האש במפעלים, מתוך נסיון שצבר במהלך השנים וידיעה אלו אמצעי הגנה מאש נדרשים בכל מפעל.

אוקיי, ואיך ממשיכים מכאן להקמת המפעל?

לאחר קבלת חוות הדעת ממשרד הבריאות, ואישור תכנית הבטיחות ע"י שירותי הכבאות וההצלה, נגיש בקשה לרישיון עסק ורישיון יצרן למפעל מזון. הבקשה תוגש במחלקת רישוי העסקים של העירייה/המועצה האזורית או המקומית שבה נמצא המפעל.

סמוך למועד ההגשה יחל בעל העסק בשיפוץ המקום והתאמתו לתכניות שאושרו בהליך מקדמי. עם קבלת רישיון היצרן יוכל המפעל להתחיל בייצור ובשיווק בשורתו הקולינרית לעולם. רישיון העסק יתקבל לאחר שכל הגורמים הנדרשים לאישור המפעל, ימציאו אישורים, כל גורם בתחומו.

א.ב.עסקים יודעת להעמיד לרשות לקוחותיה את מיטב היועצים ובעלי המקצוע השונים שעבודתם נדרשת לשם תכנון והקמת מפעל מזון מכל סוג: מנהלי פרוייקטים, יועצי אינסטלציה, קונסטרוקציה, נגישות, בטיחות, חשמל, איוורור ומיזוג ועוד…

כמו כן נעמיד לרשותכם קבלני ביצוע מהטובים שקיימים בשוק: קבלני ביצוע, מתקיני אמצעים להגנה מאש, קבלני ציוד קירור ומשטחי עבודה, מתקיני מנדפים ועוד…

מזל טוב, אפשר להתחיל בייצור, המפתחות בפנים

לאחר שהמפעל עבר ביקורת חיובית ע"י משרד הבריאות, ונבחנה העבודה בפועל אל מול התכנית שאושרה בהליך חוות דעת מקדמית, יקבל המפעל רישיון יצרן ויחל בייצור ושיווק תוצרתו.

מפעלי מזון בעלי רישיון יצרן בישראל, נרשמים ומופיעים ברשימת יצרני ועסקי מזון – משרד הבריאות. הרשימה נגישה לכל אזרח ובעל עסק ומהווה הוכחה לכך שהמפעל אכן מאושר כמקור יצרני הרשאי לספק מוצרי מזון בתפוצה נרחבת.

תכנון נכון של מפעל מזון יכול לחסוך לא רק כסף רב לאחר פתיחתו, כי אם גם זמן באיסוף המוצרים והשינוע, זמן עבודתם של העובדים והמנהלים ובעיות יצור נוספות. זכרו: תכנון מפעל מזון ע"י מקצוענים יבטיח כי המפעל יהיה בטיחותי, חסכוני ויעיל יותר!

מרגישים שהמאמר תרם והעשיר לכם את הידע? בוודאי תרצו לקרוא גם:

7 טיפים לבחירת מבנה מנצח לרישיון יצרן

רישיון יצרן למטבחי קייטרינג

רישיון יצרן למאפיות וקונדיטוריות

יש לכם שאלה בנושא רישיון יצרן, תכנון מפעלי מזון, בטיחות אש במפעלים או בנושאים נוספים? צרו אתנו קשר ונשמח לעזור!

זקוקים לייעוץ פרטני?

הזנו את פרטיכם ואנו נחזור אליכם בהקדם.

    בואו נעשה עסקים