בטיחות אש בעסקים

מה תפקידו של יועץ בטיחות?

על חשיבותו של נושא ההגנה מאש, נדמה כי מצד אחד אין הרבה מה להרחיב – הרי מי יהיה מוכן להקריב את הנכס היקר לו מכל, בין אם זה בית חלומותיו ובין אם זה העסק שהקים במיטב כספו? ויותר מכך: מי יהיה מוכן לסכן חיי את בני משפחתו, עובדיו או לקוחותיו ולהפקירם בשהות במקום שסידורי הבטיחות בו אינם תקינים?

תפקידו של יועץ הבטיחות הוא לערוך תכנית בטיחות אש שתספק הגנה מאש על פי כל דרישות התקנות השונות והתקנים הרבים, וכמו כן לדאוג לאישור כבאות סופי במבנה ע"י המצאת כל האישורים הנדרשים לכך שכל אמצעי ההגנה מאש המצויים בנספח הבטיחות שהגיש אכן קיימים בפועל במבנה ומצבם תקין.

למי מיועדים שירותיו של יועץ בטיחות?

על פי תקנה 11א', השייכת לתקנות התכנון והבניה-בטיחות אש בבניינים, חייב כל יזם בהגשת תכנית בטיחות אש מאושרת לוועדה לתכנון ובניה, לצורך קבלת היתר בניה ואישור אכלוס המוכר יותר בשמו העממי טופס 4.

מכאן עולה כי עיקר לקוחותיו של יועץ הבטיחות הם יזמים, אדריכלים, ומעצבי פנים שנדרשים כתנאי לקבלת היתר הבניה בהגשת נספח בטיחות ואישורו ע"י הרשות הארצית לכבאות והצלה.

ומה בדבר יועץ בטיחות אש לעסקים ומפעלים?

בעסקים המוגדרים כעסקים בעלי רמת סיכון גבוהה, וכן בעסקים המשמשים להתקהלות (מסעדות גדולות, דיסקוטקים, אולמות אירועים, ועוד…), נדרשים בעלי העסקים בהגשת ואישור תכנית בטיחות אש כחלק מדרישות שירותי הכבאות וההצלה בהליך הבקשה לרישיון עסק או רישיון יצרן.​

גם במפעלים גדולים ובינוניים, כגון מפעלי מזון, מפעלי אריזה, מפעלי קייטרינג, מאפיות וקונדיטוריות, וכן מפעלים עם מטען אש גבוה או חומ"ס (חומרים מסוכנים), נדרש בעל המפעל להגיש נספח בטיחות מאושר, ובמקרים מסויימים אף נדרש להגיש תיק שטח ו/או תיק מפעל.

דרישות הכבאות לרישוי עסקים משתנות בהתאם למהות העסק, דרגת הסיכון, תנאיו ההנדסיים, גודלו, תפוסת הקהל המותרת בו ועוד הרבה משתנים…

בעלי עסקים אחרים, שאינם טעוני רישוי, נדרשים אף הם בסידורי בטיחות, אמנם ברגולציה שונה ובמסלול שאינו שייך לרישוי עסקים, אך גם כאן יש מקום לשקול את שכירת שירותיו של יועץ בטיחות אש.

א.ב.עסקים מציג רזומה של שנים בתכנון בטיחות למסעדות, מפעלי מזון ותעשייה, אולמות אירועים ומופעים וכן עסקים שונים ומגוונים.

מה הופך תכנית בטיחות לתכנית טובה?

תכנית בטיחות אש טובה, היא תכנית שמצד אחד עונה לדרישות התקנות ומספקת מענה יעיל במצב חירום, ומצד שני לא כלולים בה אמצעי מיגון אש מעבר לנדרש.

התקנת אמצעי בטיחות פאסיבים (כמו דלתות אש, חומרים מעכבי בעירה וכיו"ב) ואקטיביים (כמו מערכת גילוי אש ועשן, ספרינקלרים, מערכות כיבוי באבקה או בגז כיבוי וכו') היא עניין לא זול בכלל.

אנו ב-א.ב. עסקים, מודעים היטב לצד הכלכלי ולכן מקפידים לתכנן באופן שיספק את כל הדרישות ושמים דגש על בדיקה מדוקדקת של כל מבנה על מנת שלא להעמיס מערכות יקרות שאינן נדרשות ספציפית במבנה.

הכרת התחום ונסיון רב שנים חוסכים ליזם הנדל"ן או בעל העסק ממון רב ע"י הימנעות מהתקנות שאינן הכרחיות, ועל אף פי כן, דואגים שהעסק יהיה בטוח כלל הניתן ויכלול את כל אמצעי מניעת הדליקות, התרעה וכיבוי אוטומטי וידני וכן את רוחב המעברים ומספר יציאות החירום הנדרשות בחוק ובתקנות.

מה כוללת תכנית בטיחות אש?

תכנית בטיחות אש כוללת פרמטרים רבים ומגוונים הנגזרים מנתוני המבנה נשוא הבקשה, ונערכת על רקע הבקשה להיתר בניה/רישיון עסק כנספח מחייב.
לצורך תכנון מערכות כיבוי האש במבנה, מנתח יועץ בטיחות האש מכלול משתנים כגון:
מטרת התכנית היא תכנון מערכות כיבוי ומניעת דליקות באופן שייתן מענה ראוי בשעת שריפה, וכן תכנון נתיבי מילוט מהמבנה בשעת חירום, ברמה שתחסוך ככל הניתן מקרים של אובדן חיי אדם ונזקי גוף ורכוש.
תכנית בטיחות אש מתייחסת לפרמטרים הבאים:

שירותי ייעוץ נלווים נוספים שתוכלו למצוא ב-א.ב.עסקים

יש לכם שאלה בנושא בטיחות אש בעסקים או בנושאים נוספים? צרו אתנו קשר ונשמח לעזור!

זקוקים לייעוץ פרטני?

הזנו את פרטיכם ואנו נחזור אליכם בהקדם.

    קבלו הצעת מחיר עוד היום
    קבלו הצעת מחיר עוד היום